Zorgpartners in de school

 

Het groene Widdonckterrein ligt in het hart van de regio van zo’n negentien gemeentes (en vijf samenwerkingsverbanden passend onderwijs) van waaruit wij kinderen verwelkomen.

Wij werken samen met zorgpartners uit deze regio's. Wanneer kinderen (nog) niet volledig naar school kunnen werken we met onderwijs-zorg arrangementen. Onze orthopedagoog gaat in samenspraak met ouders/verzorgers en andere betrokken partners kijken wat de mogelijkheden zijn om tot een plan van aanpak te komen. We stemmen behandeltijd in onderwijs goed op elkaar af. Soms gaan pedagogisch medewerkers mee in de klas. Deze trajecten zijn altijd maatwerk.

 

In onze school werken we met een aantal vaste zorgpartners samen om kinderen zoveel mogelijk in de school therapie of behandeling te kunnen bieden.

 

Psychomotorische therapie (PMT)

PMT staat voor psychomotorische therapie en is een vorm van therapie waarbij bewegen het middel is. PMT is een ervaringsgerichte manier van werken voor kinderen en (jong) volwassenen die vast dreigen te lopen in hun ontwikkeling en dit in gedrag laten zien. We werken al jaren met PMT praktijk Strael in onze school. Er is een kort lijntje met de therapeut en de leerkrachten.

e starten altijd met een intakegesprek. Indien nodig vindt er een psychomotorisch onderzoek plaats. Mocht dit laatste het geval zijn dan worden de inzichten uiteraard altijd teruggekoppeld aan ouders/verzorgers en eventuele andere betrokkenen. Na intake en/of onderzoek start de behandeling.

Iedere behandeling is persoonlijk en zullen we vooraf gezamenlijk bespreken. Na elke sessie vindt er een digitale terugkoppeling plaats. Tussentijds en na afloop wordt er geëvalueerd met ouders/verzorgers en andere betrokkenen en ronden we de behandeling in goed overleg af.

 

Logopedie

Moeilijkheden met lezen en spellen geeft problemen met veel schoolse taken. Voordat kinderen leren lezen en spellen kunnen er al problemen zijn met de spraak- en/of taalontwikkeling. Specifieke risicofactoren voor dyslexie in de eerste jaren van de basisschool kunnen door onze logopediste goed worden gesignaleerd en begeleid.
Onze Logopediste, Goyka Lamers, is deskundig op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling en behandeling van spraak- en taalstoornissen.
Onze Logopediste is vaak al in een vroeg stadium betrokken bij kinderen met dyslexie. Soms is er nog helemaal geen sprake van een kind dat in het leerproces vastloopt, maar zijn er wel al risicofactoren te signaleren. Goede begeleiding in een vroeg stadium ( onder andere met klanken en letters werken) kan dyslexie weliswaar niet voorkomen, maar wel de uitingsvorm ervan verkleinen.

In de behandeling wordt samengewerkt met de ouders en de school van het kind. Ook wordt rekening gehouden met de totale ontwikkeling van het kind en eventueel bijkomende problemen. Regelmatig, vaak oefenen met lezen, spelling en talige omgeving stimuleren is van belang.

 

Vergoede dyslexiezorg - dyslexiebehandeling
Heb je als ouder het idee dat jouw zoon of dochter dyslexie heeft?

Dan kunnen wij je als school verwijzen naar een externe partner voor onderzoek en begeleiding.

Zij helpen graag verder om ernstige leerproblemen en negatieve leerervaringen zoveel mogelijk te voorkomen.

Tijdens het onderzoek worden naast de mogelijke oorzaak van de klachten (bijv. de aanwezigheid van dyslexie in de familie) ook mogelijke andere oorzaken onderzocht die te maken kunnen hebben met lees- en spellingproblemen.

Opdidakt komt als dyslexiebehandelaar bij ons op school. In de dyslexiebehandelingen op school heeft Opdidakt aandacht voor de individuele behoeften van uw kind en wordt er zo goed mogelijk met onze leerkrachten geschakeld om de behandelingen succesvol te laten zien.

Naast aandacht voor lezen- en spelling, wordt er ook goed gekeken naar psycho-educatie over dyslexie en eventuele andere zaken die invloed hebben op het leren.

Samen met ouders, school, de gemeente en het samenwerkingsverbanden wordt gezorgd voor een omgeving waarin kinderen met diverse leeruitdagingen, zoals dyslexie en dyscalculie, kunnen floreren.

 

Kinderfysiotherapie

De meeste kinderen leren spelenderwijs zich natuurlijk te bewegen. Dit gaat gelukkig vaak goed en onbewust. Bij sommige kinderen verloopt de ontwikkeling trager of wijkt de manier van bewegen af van hun leeftijdsgenootjes. Deze kinderen kunnen gebaat zijn bij oefeningen van de kinderfysiotherapeut.

Heeft een kind moeite met de fijne- of grove motoriek, schrijven, met bewegen in het algemeen, of een aandoening die langdurige behandeling vereist? Dan kan de kinderfysiotherapeut een screening doen of eens meekijken in de klas of gymles. Marieke Adelaars en Eefke Bongers zijn op dinsdagochtend aanwezig op school.

Als een behandeling gewenst is wordt er samen met het kind spelenderwijs gewerkt aan de hulpvraag van ouders/leerkracht en kind. Dit doen ze in de therapiezaal die bij de gymzaal ligt. Een behandeling kinderfysiotherapie is gericht op het oefenen van motorische vaardigheden zodat het kind beter functioneert in zijn omgeving.

Doordat de therapeuten en logopedisten op school aanwezig zijn hebben ze laagdrempelig contact onderling en met de leerkracht en andere betrokkenen. Op die manier kunnen de behandelingen kunnen zo optimaal mogelijk op elkaar worden afgestemd.

 

Ergotherapie

School is een belangrijk onderdeel in het leven van een kind. Het goed kunnen volgen van school is echter niet voor ieder kind vanzelfsprekend. Een kind kan namelijk problemen ondervinden op school zoals onder andere de uitvoer van vaardigheden en activiteiten in de klas, het aandacht- en taakgericht werken, het leren, het spelen op het schoolplein en/of het verwerken van verschillende prikkels. Wanneer binnen één of meer van deze aspecten problemen worden gesignaleerd, kan ergotherapie een meerwaarde bieden. Binnen de behandeling ergotherapie is er namelijk aandacht voor het trainen van dagelijkse vaardigheden (learn by doing), het trainen en coachen van het aandacht- en taakgericht werken, het in kaart brengen van prikkelverwerkingsproblemen en/of wordt er gezocht naar afstemming tussen kind, activiteit en omgeving. Dit allemaal om een kind optimaal tot handelen te laten komen zodat een kind goed mee kan doen in en buiten de klas.

 

Pedagogisch medewerkers (Onderwijs-zorg arrangementen)

Soms komen leerlingen binnen vanuit 'GROEI'-trajecten. Hiermee wordt met een externe zorgpartner vanuit perspectieef gewerkt naar volledige of zoveel mogelijk schoolgang. Wanneer uw zoon/dochter een onderwijs-zorg arrangement heeft kan het zijn dat hij/zij in school wordt begeleid door een PM'er vanuit een zorgpartner in de klas. Zij werken samen met ons vanuit behandeling of begeleiding aan re-integratie naar schoolgang.