Op de Widdonckschool werken we opbrengst gericht. Dit betekent dat we voor zowel de hoofdvakken als de leergebied overstijgende kerndoelen ambities stellen op onze schoolstandaard. We werken met beleidskaarten waarin de arrangementen per vak zijn uitgediept.

 

We onderscheiden drie arrangementen binnen onze schoolstandaard.

Verdiept arrangement

Voor de meest zelfstandige, meest sociale leerlingen en best presterende leerlingen op vakken. Het streven is dat dit ongeveer 25% van de leerlingen betreft.

Basis arrangement

Voor het merendeel van de leerlingen. De doelen behorend bij deze standaard zijn de basis voor het leerstofaanbod voor de vakken als de vakoverstijgende leergebieden. Door deze doelen aan te bieden aan alle leerlingen werk je volgens convergente differentiatie. Hierbij gaat men ervan uit, dat men door middel van convergente differentiatie voldoende resultaat haalt. Men houdt rekening met individuele verschillen door de instructie en leertijd af te stemmen op het vaardigheidsniveau van de leerling, niet door de leerstof aan te passen. De voldoende standaard willen we halen met 75% van de leerlingen. De leerlingen die de gevorderde standaard halen, halen deze standaard natuurlijk ook.

Intensief arrangement

Dit is het minimumniveau wat je met de leerlingen wilt halen. Het streven blijft het niveau van de voldoende standaard, maar minimaal het niveau van de minimumstandaard. Het mooiste zou zijn als alle leerlingen dit niveau halen. Echter blijkt dat in de praktijk altijd een klein deel van de leerlingen met wie je dit ondanks extra inspanningen niet haalt. Om deze reden formuleren we een minimumniveau dat we met 90% van de leerlingen willen halen op zowel de leergebieden als de vakoverstijgende leergebieden.